May 25, 2012

Ung IT og Vinnere i digitale kanaler

Gratulerer til Dataforeningens nettverksgruppe Ung IT med gårsdagens nettverksmøte:  Digital markedsføring - Bli en vinner i digitale kanaler!

Styret i nettverksgruppen er i følge nettsidene dominert av studenter fra NITH - noe som gjør det hyggelig å tenke på at jeg for 30 år siden var med på å starte Datahøgskolen - som senere skiftet navn til DPH og NITH. Observante lesere vil raskt påpeke at jeg er alt for gammel til å delta på dette seminaret, men som president i EDEN er jeg opptatt av hvordan vi kan rekruttere unge forskere og forbedre de tjenestene vi har opprettet på blant annet Facebook, Twitter, Linkedin og Blogspot.


På tross av tropiske temperaturer i Oslo ble det et faglig interessant og godt møte på Lawo i Universitetsgata, og nedenfor kan dere lese noen av refleksjonene jeg gjorde under foredragene:


Hva kan bedrifter lære av rosabloggere?
Thomas Moen, Rådgiver - DIST Creative
Thomas hevdet at rosabloggerne er undervurderte og at de er neste generasjons trendsettere. Blant årsakene til at rosabloggerne tiltrekker seg mange flere lesere enn bedriftsbloggerne er at de:
  1. bruker et språk målgruppen forstår
  2. balanserer mellom proft og personlig
  3. lar leserne bli kjent med dem og deres verdier
  4. har regelmessige oppdateringer med en rød tråd
  5. er tilgjengelige, lytter og går i dialog
  6. tør å vise både gode og dårlige sider
  7. er aktive i andre sosiale kanaler
Bedriftsbloggerne kan få flere besøk på sine blogger ved å:
  1. skrive godt innhold
  2. bygge nettverk og ha gjestebloggere
  3. støtte opp under bloggen med bruk av Facebook, Twitter og e-postlister
  4.  tenke søkemotoroptimalisering
  5. optimalisere bloggen med anbefalte innlegg etc.
  6. fortelle gode historier
Thomas skriver også om merkevarer og rosabloggere i et blogginnlegg, og jeg antar at mye av stoffet er utdypet i hans sin nye bok 123 Blogg - som jeg godt kunne tenke meg å lese i sommer :-)

Du kan ikke betale regninger med Facebookvenner
Ståle Lindblad, Daglig leder - Areca AS

Ståle la vekt på at det også på Facebook er viktig å fortelle gode historier - og at Facebooks nye tidslinjen er et godt verktøy for bedrifter som vil fortelle sin historie - slik for eksempel Kværner har gjort. Foredraget utdypet forøvrig flere av poengene i hans tidligere blogginnlegg Hvorfor bør min bedrift være på Facebook.

Ståle trakk også frem Centrum Asker trafikkskole og englebarn.no som eksempler på norske bedrifter som har gjort det godt på Facebook. Ståle hevdet også at London School of Business and Finance har stor nytte av å legge innholdet av et masterstudium åpent tilgjengelig på Facebook. Jeg håper noen kan bidra med informasjon om hvor man finner dette innholdet på deres Facebook sider.

Norges slappeste sommerjobb?
Ellen Amalie Vold, Rådgiver - PR-operatørene

Ellen fortalte den fascinerende historien bak Husquarnas kampanje som ble omtalt i Nettavisen og svært mange andre medier i fjor sommer der Jeanette Juul Jensen (26) fra Nesodden stakk av med sommerjobben som 7000 personer søkte på. Kampanjen startet med en annonse på finn.no som hadde flere enn 370.000 visninger og spredte seg som ild i tørt sommergress via Facebook og Twitter.

Ellen viste til følgende nøkkelfaktorer for den overraskende suksessen:
  1. Åpenhet bak hensikten med aktiviteten
  2. En konstant humoristisk tone
  3. God timing i agurktiden

Case: Strømmen Storsenter
Fredrik Østbye fortalte om noen av årsakene til at Strømmen Storsenter har lykkes på Facebook. Det jeg bet meg mest merke i var at det er viktig å engasjere og aktivere brukerne. Det kan for eksempel gjøres ved å stille spørsmål som: Fullfør setningen - Det jeg shoppet på Strømmen Storsenter i dag var....

Ellers var det interessant å høre om julekalenderkampanjene rundt Vims Vimsens Facebookside og Youtubevideoer.

Nye trender innen digital markedsføring
Rafiq Sharania, Gründer - blogg.no

Avslutningsvis presenterte Rafiq sine tanker om trender og tjenester som digitale markedsførere bør følge med på. Han viser til NITH's studium i digital markedsføring  og Smartinsights når han sier at:

Digital markedsføring er basert på tradisjonell markedsføring, men bruker teknologi som den viktigste kanalen for å selge bedriftens produkter. Eksempel på teknologier som inngår i Digital markedsføring er Internett, mobil, radio, TV og utendørs elektroniske tavler. (NITH)

Most important marketing trend for 2012 : CREATING A CROSS-CHANNEL ENGAGEMENT STRATEGY (www.smartinsights.com)

Blant nye kanaler nevnte han Internett TV, Smartmobiler og sosiale medier. Han listet opp følgende teknologier som trendy og ultratrendy:

Trendy: anbefalingsmotorer, QR Koder, mobil websider, Facebook for firmaer og lokasjonsbaserte tjenester.

Ultratrendy: Crowdfundning, Kickstarter, Launchrock, Minecraftmodellen og Q&A Sites : Sol Guru





1 comment:

  1. Great informative information, i would like to big thanks for sharing such excellent information for us, because i was looking such article post since long time but TODAY'S I found it finally, I read your whole content and get best knowledgeable info, will come back in future on your website for gathering some important info and i would like to discuss with our friend about your website or services. Lastly big Thanks. Virtual Classroom Software.

    ReplyDelete