Mandag la MOOC-utvalget frem en sluttrapport
de selv kaller «hårete» og andre vil oppleve som hår i suppen. Utvalget
foreslår tiltak som til sammen krever årlige investeringer på 130–380 millioner
kroner. Dette skaper en velkommen debatt, fordi den bidrar til å sette fokus på
alt det viktige som er gjort – og kan gjøres i nettbasert utdanning.
Tidligere i sommer var jeg med på å utarbeide Kragerø-erklæringen
om nettbasert utdanning sammen med en gruppe på 14 nordiske eksperter
tilknyttet NooA - Nordic open
online Academy. Våre diskusjoner gjorde det klart at nettbasert utdanning
og læring dekker en mye mer omfattende rekke av aktiviteter, utfordringer og
muligheter enn MOOCer gjør. Sakene og uttalelsene vi diskuterte i Kragerø ble
fulgt opp av en nettbasert Delphi-prosess der vi forbedret og prioriterte
uttalelsene slik at de resulterte i følgende erklæring og 23 gode argumenter
for nettbasert utdanning:
«Vi har sterk tro på at dagens verdier og praksis innen nettbasert utdanning vil forbedre, innovere og til og med revolusjonere læring og utdanning i hele verden. I mange tilfeller kan den være mer fleksibel, økonomisk og åpen enn tradisjonell utdanning. Nettbasert læring og utdanning kan potensielt ivareta alle aktiviteter i skoler og høgskoler, ikke bare gjennomføringen av enkeltstående kurs slik MOOCer gjør. Vi oppfordrer politikere, byråkrater, ledere, forskere, kursutviklere, lærere og studenter til å utvikle, fremme og støtte nettbasert utdanning av høy kvalitet.»
«Vi har sterk tro på at dagens verdier og praksis innen nettbasert utdanning vil forbedre, innovere og til og med revolusjonere læring og utdanning i hele verden. I mange tilfeller kan den være mer fleksibel, økonomisk og åpen enn tradisjonell utdanning. Nettbasert læring og utdanning kan potensielt ivareta alle aktiviteter i skoler og høgskoler, ikke bare gjennomføringen av enkeltstående kurs slik MOOCer gjør. Vi oppfordrer politikere, byråkrater, ledere, forskere, kursutviklere, lærere og studenter til å utvikle, fremme og støtte nettbasert utdanning av høy kvalitet.»
Norge trenger bærekraftig nettbasert utdanning. Vi må blant
annet unngå feilene svenskene gjorde da de opprettet Nätuniversitetet. I løpet
av tre år sprøytet de inn flere hundre millioner kroner til høgskoler og
universiteter som utviklet nettstudier. Det resulterte i mange gode nettstudier
– som døde hen - da de ekstraordinære midlene tok slutt. Slike initiativ kan være
konkurransevridende og sparke ben under bærekraftige nettskoler som ikke kan
konkurrere med gratistilbudene.
Det kan også være nyttig å ta lærdom av et EU-prosjektet: Megatrends in E-learning Provision. I
boken Online
Education – Global e-learning in a Scandinavian perspective, presenterer
jeg prosjektets analyser av 26 store, vellykkede nettskoler. Kanskje er det mer
å lære av erfaringene fra de ti store, initiativene som ikke lyktes. MOOC-interesserte
bør lese prosjektets anbefalinger - særlig den første av de syv som handler om
de mislykkede prosjektene: Many
governmental online education initiatives have not been sustainable.
Winix-prosjektet og IT-Fornebu viser at dette ikke bare gjelder andre land.
MOOCene roses for å være gratis og åpne for alle. Samtidig kritiseres
de for stort frafall, dårlig studentoppfølging og manglende forretningsmodeller.
Dette minner meg om argumentene vi hørte i skolefjernsynets og skoleradioens
glansdager.
Men både skolefjernsyn og MOOCer trenger en bærekraftig
finansiering for å bestå. Derfor er det tankevekkende at bransjen vil legge ut
sine tjenester gratis, når avisbransjen nå reverserer denne strategien.
Internasjonalt ser vi at MOOCene sliter med å finne bærekraftige
forretningsmodeller. De eksperimenterer med å ta betalt for tilgang til lærere,
teknisk support, studieveiledere, eksamener, kursbevis og undervisningsmateriell.
Dette er tjenester som ofte mangler i MOOCer, men som norske nettskoler har
lang og god erfaring med.
Som daglig leder av Campus NooA, ser jeg behov for å satse på kurs for små og mellomstore virksomheter,
studier som har fleksibel oppstart og progresjon, og en nettskole som ivaretar
alle behovene til studenter, lærere og ansatte. Derfor stiller jeg følgende tre
spørsmål rundt dagens MOOCer:
1. Små og mellomstore bedrifter og organisasjoner har svært
mange opplæringsbehov som egner seg som nettkurs, men ikke som MOOCer. De aller fleste kurs er veldig spesialiserte og henvender seg faktisk til en veldig begrenset gruppe deltakere. Ett
eksempel er nettkurset spansk for adoptivforeldre som Adopsjonsforum og Campus
NooA utviklet for noen titalls vordende adoptivforeldre. Slike nettkurs kan være
fleksible, kostnadseffektive og gode. Så, hvorfor satses det ikke mer på dette?
2. Moderne mennesker har ofte jobb- og familieforpliktelser
som medfører at de ønsker å starte kurs når det passer dem og fullføre i sitt
eget tempo. Campus NooA og flere andre nettskoler har spesialisert seg på en
slik modell. Vil MOOCene representere et tilbakeskritt for denne
fleksibiliteten?
3. Hvorfor skal universiteter og høgskoler levere åpne nettkurs
til alle? Bør de ikke konsentrere seg om å levere gode nettjenester til sine egne
studenter? En virtuell skole? Ikke bare enkeltkurs, men hele Bachelor, Master og Doktorgradsstudier?
Til slutt er det en tankevekker at heller ikke nettbasert
utdanning går så fort fremover. Interesserte vil kjenne igjen mange av
argumentene i dagens diskusjoner fra min 25 år gamle artikkel: In Search of a Virtual School og min 15 år gamle Aftenpost-kronikk: Nettskoler - det nye elektroniske universitet.
No comments:
Post a Comment